Conclusions del procés participatiu de Can Luna

Sobre les conclusions del procés participatiu de Can Luna

Celebrem que s’hagi dut a terme el procés participatiu sobre Can Luna. Entenem també com a positiu el fet de que s’hagi enfocat no només a entitats si no també a persones a nivell individual per tal de buscar el màxim de representativitat. Tot i això destaquem que se’ns fa difícil saber quin impacte tindran els resultats del procés participatiu en la definició final del projecte ja que en cap moment s’ha explicat si el procés participatiu tindria caràcter vinculant o no.

Tot i celebrar que s’hagi produït aquest procés participatiu, se’ns presenten un munt de dubtes del que passarà en un futur immediat i identifiquem mancances en el mateix procés.

Prèviament als tallers del procés participatiu es va encarregar a la diputació un document d’anàlisi i diagnosi de la realitat cultural garriguenca, entenem que era un bon document de partida ja que s’hi  identificaven totes les potencialitats de Can Luna. És per això que la planificació del procés participatiu no pot ser menys ambiciosa que les potencialitats exposades en aquest document.

El tema que identifiquem com a mancança principal fa referència als objectius que es marcaven com a prioritaris: tots els tallers anaven enfocats a identificar els possibles usos per a definir la sala polivalent deixant de banda debats molt més importants. Per tant, plantegem unes preguntes concretes a l’equip de govern sobre aquests debats que hem trobat a faltar durant el procés participatiu:

• Pel que fa a la proximitat, entenen que a la Garriga el teixit associatiu gestiona una gran part de l’activitat cultural del poble, quin paper tindran les entitats culturals en la futura gestió de Can Luna? Servirà això per afrontar el problema d’infra-finançament de les entitats culturals garriguenques?

• Pel que fa al suport a les persones creadores i professionals de l’àmbit cultural (música, arts escèniques, arts plàstiques, etc.) i tenint en compte el potencial que té la Garriga pel que fa la creativitat i la innovació, quina és la voluntat de l’equip de govern alhora de potenciar tots aquests àmbits sense caure en la mercantilització pura i dura d’un equipament municipal? Com compaginarà Can Luna les iniciatives artístiques i culturals de tipus professional i  les de tipus amateur?

• Pel que fa a una nova cultura de la participació, totes les persones que formin part del futur espai de Can Luna tindran algun paper concret pel que fa a programació pròpia? Hi ha alguna intenció de que Can Luna serveixi per a aglutinar totes les sensibilitats del món de la cultura i trencar amb les lògiques de funcionament actuals (de “capelletes”) que propicien no relacionar-se amb la resta d’entitats, col·lectius o persones d’àmbits similars? Pot Can Luna servir com a plataforma o assemblea d’entitats i espai de trobada entre col·lectius?

• Pel que fa al funcionament tècnic i el futur pressupost de Can Luna s’ha d’abordar el tema del finançament. Tenint en compte que les necessitats tècniques de Can Luna seran molt concretes i específiques (material, manteniment, personal tècnic, programació pròpia, etc.) es contempla que Can Luna tingui pressupost propi? Tenint en compte que el pressupost de cultura ha caigut en picat des del 2003 al 2012 (del 17,43% del total al 6,22%) creiem del tot necessari plantejar aquest debat.

Per tots aquests motius entenem que cal afrontar una segona part del procés participatiu de Can Luna per parlar, ara sí, del model de gestió que convé a aquest equipament i trobar la fórmula correcte per  fer de Can Luna un equipament sociocultural, un equipament on hi convisquin totes les iniciatives culturals del poble, amb una clara voluntat aglutinadora i fomenti la participació ciutadana.