Garric Juliol 2018 : "Neix la Saligarda, un nova manera d'entendre la Festa Major"

Neix la Saligarda, un nova manera d'entendre la Festa Major

La nova institucionalitat, la participació i fomentar les iniciatives populars són un dels cavalls de batalla de la CUP de la Garriga i per això celebrem que la gent auto-organitzada, ja sigui des de col·lectius i entitats del poble o simplement de forma individual, hagi decidit implicar-se en l'assemblea de la Festa Major Alternativa i Popular de la Garriga “la Saligarda”. Celebrem la iniciativa que es durà a terme durant l'últim cap de setmana de juliol i hi mostrem tot el nostre suport. No tan sols pel fet d'aplaudir l'autoorganització popular sinó perquè compartim la diagnosi sobre el model de festa major estil Primavera Sound que té l'actual equip de govern. Un model que ja fa anys que plana a la comarca i és tot un referent de com organitzar una festa major d'esquena al teixit associatiu i a les iniciatives populars locals. Un model de festa major que massifica el poble, que programa només propostes típiques de la “radiofòrmula” gastant-se més diners en les propostes “cap de cartell” que en tota la resta de programació junta, que no exclou propostes amb contingut masclista (com la sessió de Dj's de “Radio Flaixbac”), que separa generacionalment, que no té en compte la presència de dones als escenaris com a prioritat ni contempla les propostes artístiques locals (o les menysté arraconant-les en horaris infames), que no té en compte ni contempla la possibilitat d'habilitar espais arreu del poble per dinamitzar i donar vida als barris ni crear diferents espais de participació. En definitiva un model fet d'esquena al teixit associatiu i a les iniciatives populars organitzades i que té criteris de programació més que qüestionables.

Per tots aquests motius celebrem la creació de l'assemblea de la Festa Major Alternativa i Popular la Saligarda. Una festa major gestada des del poble i per al poble, amb propostes variades i atrevides, que té diferents espais intergeneracionals, que té protocols i criteris de programació antimasclistes i antiracistes i ha sigut gestada a través de processos assemblearis i inclusius.

Per tots aquests motius esperem que  aquest sigui tant sols el primer pas per marcar un precedent cap a un nou model de festa major pels anys vinents, perquè les festes populars han de ser un espai de festa però també de transformació social.