Moció que presenta la CUP de la Garriga en relació al desenvolupament de Ràdio Silenci

A continuació trobareu el text íntegre de la Moció que varem presentar en el Ple Municipal del mes de juliol del 2024 en relació a Ràdio Silenci.

El grup municipal d'ERC es va adherir a la moció. Tan sols els partits de govern hi van votar en contra.

Després d'anys sense emissions de ràdios locals a la Garriga, molt marcades pel franquisme i el pes de l’Església, Ràdio Silenci emet per primera vegada durant la diada de Sant Jordi del 1983. L’emissora local se situa llavors a Can Sala, a la plaça del Silenci.

L'any 2000 un grup d’unes 20 persones decideixen recuperar el projecte de dinamització de l’emissora local. Així, es constitueix formalment l'associació “Amics de Ràdio Silenci” que s'integra a la comissió de treball de Mitjans de Comunicació del Consell Municipal de Cultura, amb l’objectiu de fomentar la creació de mitjans locals. El projecte comença emetent durant la festa major gràcies a la col·laboració d’una cinquantena de persones.

No és fins al 2004, però, que el Ple municipal de la Garriga aprova per unanimitat sol·licitar a la Generalitat una freqüència per poder engegar Ràdio Silenci. El govern municipal i l’Associació d'Amics de Ràdio Silenci signen un conveni que estableix la cessió de les instal·lacions a l'associació, finalment situades al tercer pis de les Galeries Banys. És des d’allà d’on de mica en mica, es comença a emetre de manera regular i també per internet, esdevenint un referent local d’informació i comunicació.

Pocs mesos més tard s’aproven els estatuts de l'Organisme Autònom de Mitjans de Comunicació (OAMC) de la Garriga, encarregat, entre altres coses, de gestionar la ràdio municipal. És així com s’inicia la posada en marxa de les emissions de forma permanent i comença la primera temporada completa de Ràdio Silenci amb una programació continuada el setembre del 2008.

En aquests 24 anys ininterromputs d’emissions, i després de tants entrebancs i dificultats, Ràdio Silenci s'ha consolidat com al referent comunicatiu del municipi amb continguts de qualitat i proximitat, però també a la comarca, compartint notícies de municipis veïns i formant part de la Xarxa i de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya.

En tots aquests anys d’emissions, les professionals i col·laboradores que han treballat i participat en l'emissora en els més de 60 programes produïts, han mostrat una gran vocació pública i un alt compromís amb el municipi, la promoció de la cultura i la llengua, i la difusió de la informació de proximitat. Ràdio Silenci ha esdevingut una eina de cohesió social oberta a la ciutadania, a les seves inquietuds i creativitat. Un espai intergeneracional que ha donat veu a la vida de la Garriga, de la gent més petita a la més gran. Ha estat i és una eina de transparència, informació, participació i dinamització comunitària que vertebra el municipi.

Com tantes altres ràdios locals, Ràdio Silenci ha mostrat la seva capacitat de resiliència i adaptació constant als reptes i els canvis del sector, malgrat la manca de recursos tècnics i humans que l’Ajuntament no ha estat capaç mai de resoldre.

Tenint en compte que les instal·lacions en les quals Ràdio Silenci desenvolupa ara mateix la seva activitat són totalment deficitàries i que hi ha un projecte executiu aprovat per l’Ajuntament de la Garriga per tal d’instal·lar la ràdio a l’espai de Can Luna. Un projecte que s’adequa a les necessitats de la ràdio i, alhora, segueix la definició de les línies estratègiques i usos culturals de Can Luna.

Tenint en compte que en l’organigrama descrit en la Relació de Llocs de Treball (RLT) aprovada per aquest consistori s’hi descriuen 6 places dins l’organisme Autònom de Mitjans Audiovisuals, en les quals trobem: una plaça de direcció, dues places de redacció de Ràdio Silenci, dues places de redacció de l’àmbit comunicatiu de l’Ajuntament i una plaça de tècnic/a auxiliar de so. Tenint en compte que el mateix organisme requereix tasques administratives que s’han executat, fins ara, des de la plaça de direcció de la ràdio i aquestes poden augmentar si el projecte té la voluntat de créixer i canviar d’ubicació a Can Luna.

ACORDS
Per tot això, el grup municipal de la CUP proposa al Ple municipal refermar el compromís públic amb el manteniment de l’emissora local Ràdio Silenci amb l’aprovació dels següents acords:

Primer: Garantir l’execució del projecte executiu amb número de registre d’entrada E/12025/2023 per a la instal·lació de Ràdio Silenci a l’edifici de Can Luna, aprovat en Junta de Govern amb data 6 de març de 2023, i amb número d’expedient 845-2022, d’acord amb les necessitats del projecte de la ràdio municipal i el desenvolupament global del projecte de Can Luna, que inclou dos estudis de gravació i lavabos.

Segon: Estudiar la modificació de la RLT, per tal d’establir un organigrama adequat i la definició actualitzada de tasques i funcions del personal de l’OAMC, acord amb les necessitats del servei, les opinions del personal de ràdio Silenci i la mesa de negociació de l’Ajuntament.

Tercer: Cobrir, de forma urgent, les places vacants i les baixes de Ràdio Silenci fins que no s’executi la modificació de la RLT i es cobreixin les places de forma definitiva d’acord amb l’organigrama aprovat adjunt a la Relació de Llocs de Treball de l’Ajuntament.

Proposem al Ple municipal refermar el compromís públic amb l’emissora local Ràdio Silenci