A favor de l'aigua pública

Article publicat al Garric núm. 212, novembre-desembre 2023

El desembre de 2019 s’acabava la concessió amb SOREA (ara AGBAR) per la gestió de l’aigua potable. Aquesta concessió ja s’ha prorrogat dues vegades i ara aquest desembre s’acaba la segona pròrroga.

El mes de gener de 2021 la Garriga es va adherir a l’Associació de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública (AMAP) amb la clara intenció d’analitzar la millor manera d‘avançar cap a una gestió pública de l’aigua; amb un ampli consens del consistori, tots els grups van votar a favor excepte Junts que s’hi va abstenir.

Els nou govern de Junts i PSC, constituït el juny d’enguany, no ha trigat gaire a sortir de l’AMAP, deixant clara la seva posició, la de continuar amb una gestió privada d’aquest bé universal que és l’aigua. Una gestió privada que, evidentment, és un negoci per a grans empreses que només miren pel seu propi benefici.

Ens ha sorprès que grups que abans havien votat a favor de l’adhesió a l’AMAP, ara hagin votat a favor de la seva sortida com el PSC), o bé s’hi hagin abstingut (com 100% la Garriga), quan es tracta d’una aposta de futur i millora per al nostre poble: la gestió pública de l’aigua permet la reinversió dels beneficis en la millora de les instal·lacions del sistema d’aigua, la seva modernització, una reducció de les tarifes i la preservació del medi ambient.

La gestió pública de l’aigua permet prioritzar les inversions a la xarxa, vital en un context de sequera i emergència climàtica com el que ens trobem, per tal de reduir fugues de la xarxa i substituir trams de canonades de materials obsolets.

Tenint en compte que la tarifa que paguem a la Garriga és una de les més cares de Catalunya i que una gestió pública de l’aigua permet reduir-la, no entenem una decisió com aquesta del govern, que ens porta a sospitar que la voluntat del qual és la de continuar amb un model de gestió privada a mans d’empreses que prioritzen el benefici tot minimitzant les despeses com les que es destinen a mantenir un bon estat de la xarxa d’abastament.

Des de la CUP seguirem lluitant per una gestió pública de l’aigua.

La gestió pública de l’aigua permet la reinversió dels beneficis en la millora de les instal·lacions del sistema d’aigua, una reducció de les tarifes i la preservació del medi ambient.