La pujada (?) de l’IBI en dades

Una breu explicació de que ha passat realment amb l’IBI a la Garriga, amb dades.

Volem que ens apugin els impostos?
Evidentment a ningú ens fa gràcia que ens apugin els impostos, però estaríem a favor de perdre serveis? La pujada general dels preus fa que els consistoris es vegin obligats a trobar finançament per mantenir els nivells de serveis.
Els temps que vivim fan també que no ens puguem endeutar més, ni les administracions ni molt menys la majoria de la població.
També la majoria de la població passa per problemes econòmics i cal d’una banda no augmentar la pressió fiscals sobre aquestes persones i d’altra si podem facilitar la vida als més necessitats.
Tot plegat fa que moltes persones estiguin a favor d’augmentar els impostos a aquells que més tenen, Que recordem són també els que més consum fan dels serveis públics com gestió de residus o serveis viaris. I també no apujar o apujar mínimament els impostos a les persones que menys tenen.
I no ens ho inventem nosaltres :
Volen els catalans apujar impostos als més rics?
Un 77% dels catalans i catalanes estan a favor d’apujar els impostos als que tenen més ingressos i patrimoni segons una enquesta realitzada per l’ARA realitzada el 2016.

76,7% hi està a favor i 18,7% hi està en contra.

• Dels que es declaren votants de la CUP un 90% hi està d’acord.
• Dels que es declaren votants de JxSi un 84,9% hi està d’acord.
• Dels que es declaren votants del PSC un 81,6%
• Fins i tot ho avala un 58’6% dels que es declaren votants de C’s

L’augment, per exemple, de l’IRPF als més rics permetria per exemple reduir-lo als trams més baixos. És a dir, es tracta d’una major redistribució, no pas d’apujar impostos a nivell global.
Ja es va intentar una proposta similar d’augment de l’IRPF amb el govern de JxSi i les desavinences entre convergents i republicans no ho va permetre.

Quina pujada de l’IBI s’ha produït a la Garriga?
Tot i que la Garriga té una renda familiar disponible alta, de 17.400€ per habitant, els ingressos de l’IBI son inferiors a la mitjana del VO i similars a la mitjana catalana.

•  És 800€ superior a la mitjana del VO
  • És 400€ superior a la mitjana catalana

El que es va aprovar ahir no és una apujada global de l’IBI, no afecta als immobles d’ús residencial. Només afecta a qui se li aplica un tipus diferenciat, als qui més tenen.
Com hem dit no parlem de residències, i les pujades fortes de l’impost es centren en immobles amb un valor cadastral molt alt. Recordem que el valor cadastral és un indicador que està molt per sota del preu de mercat.

I Quants immobles afectats tenim a la Garriga?
Immobles afectats
11495
Habitatges habituals afectades
0
Immobles urbans afectats per una pujada del 0.34%
11346
Immobles rústics afectats per una pujada del 0.29%
0
Immobles urbans afectats per una pujada del 25%
179
A la Garriga es veuen afectats un total de 11495 immobles, però compte, com veiem la major part d’immobles (98.7%) només pateixen una pujada del 0.34% (uns 1.5€ de mitjana) o si ho volem veure d’una altra forma, si fins ara pagaves 150€ ara en pagaràs 150.51€. Sí, t’han pujat els impostos, 51 cèntims. A canvi de mantenir els serveis de que disposes malgrat la pujada de preus.

Però i els immobles amb la pujada forta?
Quins immobles es veuran afectats per una pujada del 25% de l’IBI?

Ara estudiem la resta d’immobles, els que pateixen la pujada del 25% que son només un 1.3% dels immobles que no es destinen a habitatge a la Garriga.
Per fer l’estudi dividim en trams de la quota que pagaran aquests immobles:
Com veiem la major part (52%) corresponen als 4 primers trams, on l’augment no arriba als 300€. Els grans augments, per sobre els 5000€, en canvi afecten a només 7 immobles amb valors cadastrals superiors als 3 milions d’euros.
Es a dir, novament les pujades fortes de l’impost es concentren en les gras corporacions, que són aquelles que es veuen menys afectades per les crisis

Es a dir, les afectacions es centren en els immobles més grans i de major valor cadastral i que tenen usos com comercials i industrials que permeten als seus propietaris poder contribuir en forma d’IBI al sosteniment del nostre poble. L’afectació en canvi a petits magatzems, comerços i tallers mitjans és molt menor no arribant als quatre primers trams als 300€.
I per que es faran servir els diners recaptats?
Com veiem la proposta es basa en mantenir un IBI baix a la població en general i augmentar els ingressos de l’IBI aplicant un tipus diferenciat als qui més tenen per tal de fer més just i alhora no perdre capacitat en la millora dels serveis bàsics.
Recordem que la Garriga té reptes importants com ara:

• El Pla local d’habitatge i la creació d’un parc d’habitatge públic.
  • La gestió de residus i el canvi de modalitat del seu model de gestió.
  • El desenvolupament de l’espai de Can Luna.
  • La internalització de serveis per a millorar-ne l’eficiència i l’accés als serveis públics
  • Escola bressol
  • Servei de neteja (feineres municipals)
  •  El servei d’abastament de l’aigua

Per tots aquests motius cal un doble plantejament en matèria fiscal que permeti actualitzar els impostos, les ordenances i els preus públics per garantir:

1. Aplicar la fiscalitat progressiva per igualar els esforços de les famílies garriguenques, que qui més té més pagui i a la inversa.
  2. Garantir que la recaptació municipal permet fer front als reptes i oportunitats actuals per satisfer les necessitats i el benestar de les garriguenques.